Malá Fatra
Přidal Tonda dne 31. December 2007
Když jsem viděl film Želary, odehrávající se za 2. světové války, moc se mi v něm líbily záběry okolní krajiny v níž se děj odehrával. Po zjištění, že se natáčelo v obci Zázrivá v pohoří Malá Fatra, jsem se dlouho nerozmýšlel a naplánoval si s manželkou červnový víkend. Ubytování jsem zajistil přímo v Zázrivé v privátu D+D (www.penziondd.sk).
Vyjíždíme v pátek v 15h a cestu přes Brno, Kroměříš, Rožnov, Makov, Žilinu dlouhou 270km zvládáme pohodovým tempem za slabé čtyři hodiny. Ubytování je super, motorka spí v garáži. Večer jdeme zkontrolovat do hospody místní folklór a kuchyni.

Ráno snídáme z vlastních zásob a okolo půl deváté odjíždíme na výlet po okolí. Už doma jsme si něco naplánovali – Terchová (rodiště Juraje Jánošíka), Jánošíkové diery (soustava kaňonů a soutěsek v přírodní rezervaci Rozsutec), vyjet lanovkou z Vrátné doliny na Chleb (Snilovské sedlo 1520m.n.m.) a kousek se projít po hřebenu. Na sobotu je toho až dost. Když zbude čas, tak se ještě chceme navečer projet po silničkách po okolí Těrchové a Zázrivé – po polňačkách to riskovat nebudeme, Malá Fatra je přece jen Národní park.
Do Terchové je to kousek, necelých 12km od privátu. Po cestě zastavujeme na focení. Sesedáme z motorky a hned vedle nohy se nám proplazí zmije – to se doma jen tak nevidí. Pokračujeme do Terchové. Jdeme se projít po obci a podívat do místního kostela na nádherný vyřezávaný betlém. Dáváme kafe na zahrádce restaurace a po necelé hodince odjíždíme na parkoviště k hotelu Diery, kde zaparkujeme a několika zámky zabezpečujeme naše GS. Převlékáme se do „civilu“, řetězem zamykáme přilby, a motorkovou výbavu cpeme do kufrů. Nic nebrání vyrazit na túru do Jánošíkových dier. Zdoláváme jen spodní část ke kolibě, kde je občerstvení. Cesta je nádherná – jde se kaňonem potoka po lávkách a žebřících. Po příchodu ke kolibě do mě zahučí pivo jako nic – je vcelku horko. Po krátkém odpočinku jdeme ještě nahoru na vyhlídku a potom opačnou stranou pomalu dolů do Terchové k hotelu na parkoviště. Je akorát doba oběda, tak využíváme restaurace hotelu Diery – vaří tam výborně. Po jídle odjíždíme do Vrátné doliny, kde na parkovišti u stanice kabinové lanovky (740m.n.m.) opět důkladně zamykáme naše GS a přilby. Čas odjezdu lanovky se akorát blíží a my už za chvíli jedeme nahoru na Chleb – horní stanice je ve 1490m.n.m. Délka lanovky je 1845m. Nahoře jsme za chvíli. V horní stanici ještě mrkneme, kdy nám to jede nazpět a už si to mašírujeme nahoru ke Snilovskému sedlu (1520m.n.m.) a odtud na Velký Kriváň (1708m.n.m.). Výhledy do okolí jsou opravdu překrásné. Jdeme pohodovým tempem a cesta tam a zpět, i se zastávkami na focení nám trvá necelé dvě hodinky. Lanovkou jsme dole opět během chvíle a čas na další projížďku máme slušnej. Dostávám chuť na klobásku – vím, kde ji dělají dobrou v tomhle kraji. V Terchové točím doleva na Žilinu a po cca 15km odbočuji doleva do Varína na kompu (přívoz) přes Váh do Strečna. Přijíždíme ke kompě akorát včas – zrovna se „vyloďují“ auta a během chvíle se „naloďujeme“ my. Přeprava přes Váh trvá pár minut. Po „vylodění“ ve Strečně jedeme na parkoviště pod hrad, kde si u stánku dávám grilovanou klobásku a Eva zmrzlinu – na hrad se nám už nechce – byli jsme tam před pár lety. Ale kdo tam nebyl, tak za návštěvu hrad určitě stojí. Po klobásce to beru přes Žilinu a po silnici č.583 zpět do Zázrivé. Celý výlet byl dlouhý něco přes 90km. Večer jdeme opět na pivko do hospody.

V neděli ráno opouštíme azyl privátu a jedeme zpět domů přes Žilinu a Makov. Chceme se ještě zastavit na Pustevnách a v Rožnově pod Radhoštěm. Ale to už jsou Beskydy.

Nějaké informace na:
www.lanovky.sk/?page=str&str=vratna
www.slovenske.cz/mala-fatra
www.strecno.sk/page410.html

Tonda

Fotografie naleznete na další straně.

Socha partyzána v Zázrivé

Jánošíkové diery

Vyhlídka

Jánošík v Terchové

Pohled z lanovky do Vrátné doliny