ABS, plně integrální funkce/částečně integrální funkce
Správná technika brzdění má pro řidiče motocyklů dvojí rozhodující význam: pouze spolehlivá technika brzdového zařízení v kombinaci s dobrými schopnostmi řidiče může pomoci v kritických okamžicích. I zkušení jezdci mají v neočekávané nebezpečné situaci sklon k přebrzdění předního kola nebo zablokování zadního kola, a proto moderní protiblokovací systém (ABS) patří k aktivnímu bezpečnostnímu vybavení kvalitního motocyklu. Všechny modely motocyklů společnosti BMW Motorrad jsou proto již sériově vybaveny systémem ABS nebo k nim výrobce systém ABS nabízí. Toto bezpečnostní vybavení umožní jak začátečníkům, tak i zkušeným řidičům brzdit za mokra, v nebezpečné situaci, se spolujezdcem a zavazadlem – stručně řečeno kdykoli – tak jednoduše a bezpečně, jak je jen možné. Řidič má tedy kdykoli možnost zvolit optimální brzdnou dráhu, aniž by mu hrozilo riziko pádu při zablokování kola.
Podle typu motocyklu používá firma BMW Motorrad různé brzdové systémy ABS. Ve střední třídě mohou být stroje F 650 GS, F 650 GS Dakar a F 650 CS Scarver jako jediné jednoválcové motocykly vybaveny systémem ABS. V řadě K a u modelů boxer se používají dvě různé varianty Motorrad Integral ABS: u modelů Cruisern a Tourer K 1200 LT je to ABS s plně integrální funkcí, u všech ostatních modelů se dodává dílčí integrální funkce. U R 1200 GS a R 1150 GS Adventure, F 650 GS a F 650 GS Dakar je možné funkci ABS při jízdě na dobrém podkladu vypnout.
Všechny tři systémy zabrání pomocí elektronicky ovládané regulační hydrauliky spolehlivě při plném brzdění zablokování kol. Čidla kol přitom měří rychlost otáček předního a zadního kola a rozpoznají tak, kdy se kolo začíná blokovat. Čidla převedou měřicí impuls na procesor, který aktivuje modulátor tlaku v hydraulickém brzdovém okruhu předního, event. zadního kola. Aktivovaný modulátor tlaku sníží ve zlomku vteřin brzdový tlak a znovu jej obnoví. V regulačním okruhu ABS na brzdovém systému příslušného kola je tedy vždy právě takový brzdný tlak, aby bylo možné zastavit kolo krátce před hranicí zablokování.
Moderní BMW Motorrad Integral ABS používá navíc – a dosud ve výrobě motocyklů jako jediný – posilovač brzd. Elektricky ovládané hydraulické čerpadlo přitom podporuje brzdový tlak, vyvíjený brzdovou pákou a válcem. U dílčího integrálního brzdového systému aktivuje jezdec pákou ruční brzdy současně brzdy obou kol, nožní brzdová páka působí pouze na brzdy zadního kola. Plně integrální brzdový systém zadrží vždy obě kola bez ohledu na to, zda byla použita výhradně ruční nebo nožní brzdová páka. Oba systémy představují spolu s ABS jasný nárůst bezpečnosti oproti konvenčním brzdovým zařízením, což je často popisováno při testech motocyklů. U boxerů Enduro zůstává dílčí integrální funkce zachována i při vypnutém ABS.
V centrálním modulátoru tlaku integrální brzdy je umístěna řídicí elektronika, hydraulika posilovače brzd a antiblokovací systém. Maximální bezpečnost systému zajišťují celkem tři procesory. Dva mikroprocesory řídí paralelně regulační systém, třetí slouží pro kontrolu. Při každém zapnutí zapalování systém provádí automatický test, během kterého blikají kontrolky ABS v kokpitu. Vypnou se automaticky, jestliže systém pracuje bezchybně a je dosažena minimální rychlost 4 km/h.