Zadní pružicí jednotka McPherson pro HP Enduro představuje další světovou novinku v konstrukci motocyklů, kterou přináší BMW Motorrad. U systému Air Damping se o odpružení i o tlumení stará výhradně vzduch – systém plynových pružin a tlumičů je oproti konvenčním pružicím jednotkám s ocelovými šroubovými pružinami a olejovým tlumením téměř o 2 kg lehčí, protože inovační konstrukční část má hmotnost pouhých 2,3 kg.
V základním provedení najdeme u systému Air Damping analogie ke konvenčním pružicím jednotkám: píst se pohybuje ve válci, protlačuje však místo oleje vzduch, které protéká z jedné komory do druhé. Tlumení se dosahuje škrcením tohoto proudu vzduchu destičkovými ventily, k odpružení dochází stlačováním uzavřeného vzduchu.
Vzduch jako médium poskytuje optimální předpoklady pro použití pružicího a tlumicího systému:
Při vysokém zatížení (v silně propruženém stavu) a za vysokých teplot (při delším namáhání) tlak v systému stoupá a zajišťuje přirozené zvyšování tuhosti pružiny: čím větší je tlak v komoře, tím vyšší je síla potřebná pro další stlačování. Toto fyzikální chování zaručuje vyšší bezpečnost propružení na doraz, které se při stoupajícím zatížení ještě zvyšuje.
Zvyšující se viskozita vzduchu při stoupající teplotě zajišťuje přirozenou progresi tlumení při vyšším namáhání, a to bez nebezpečí přehřátí jako u konvenčních pružicích jednotek.
Záměrnou úpravou vnitřního systému proudění a štěrbinové tlumivky tlumí vzduch v závislosti na frekvenci: zadní kolo se např. i při velmi krátkém a rychlém podnětu (dráha ze zvlněného plechu) optimálně přizpůsobí všem nerovnostem. Optimální kontakt se zemí v každé situaci znamená opět ideální přenos síly při zrychlení a větší bezpečnost při brzdění. Menší setrvačná hmota systému působí rovněž kladně na chování pružicí jednotky a trakce na zadním kole.
Navenek systém Air Damping představuje hliníkový válec, který tvoří vlastní pružicí jednotka se dvěma vzduchovými komorami a plynotěsným pryžovým měchem, který dokonale těsní pružicí jednotku vč. pístnice. Systém je tedy chráněn před znečištěním, což lze docenit zejména při údržbě a nedochází např. k opotřebení těsnicích kroužků pístu vlivem prachu. Plnění pružicí jednotky běžným vzduchem se provádí normálním autoventilem, součástí dodávky je vysokotlaké ruční čerpadlo s manometrem. Různým plnicím tlakem v pružicí jednotce se tak lze jednoduše přizpůsobit různým stavům zatížení, event. úpravě výšky sedadla. Pomocí „libely“ na rámu lze zjistit normální polohu motocyklu a hodnotu využít jako pomůcku při seřizování. Navíc lze jako jedinou další možnost seřízení změnit charakteristiku tlumení pomocí ručního kolečka, a to mezi oběma variantami „Sport“ a „Competetion“. Ruční kolo přitom uvolní malý obtokový otvor mezi vzduchovými komorami.