Rád bych se ještě zmínil o pár doplňcích, které jsem si pořídil. Především o ochranném rámu, který je u tohoto motocyklu asi téměř nezbytný. O tom jsem se přesvědčil nedlouho po zakoupení, když se mi podařilo mého "broučka" položit na levou stranu a odřít tak víko ventilů na levém válci (naštěstí to bylo to jediné, co se poškodilo!).
Jeho výměna za nové a s tím spojená i výměna oleje mě tehdy přišla na 8.500,- včetně práce a náplně. Popravdě jsem u BMW čekal i horší částku. Ochranný rám motoru není originál BMW, ale zhotovila ho fy. GRAVE která sídlí na severu Čech - Hrob u Teplic. Rám byl zhotoven během jednoho týdne přímo na míru a využívá jako závěsných bodů především předního pomocného rámu, na kterém je připevněna i čelní maska, a bloku převodovky, kde jsou umístěny držáky stupaček řidiče . To je hlavní rozdíl od originálního rámu BMW, který je zavěšen podobným způsobem nahoře pod nádrží, ale spodní uchycení je řešeno přes ochranný spodní kryt. Navíc je rám od GRAVE zhotoven z mnohem silnějšího materiálu než orig. Další výhoda spočívá v tom, že jeho cena se pohybovala kolem 5.000,- Kč (dle použitého materiálu a povrchové úpravy) narozdíl od orig. BMW, který vás přijde na víc než 10.000,- a je mnohem menší. Od téže firmy je též spodní krycí plech na hlavním stojánku, který oceníte hlavně vy kteří se nebojíte občas na tu šotolinu vjet a pořádně si zařádit. Plech totiž kryje tělo katalyzátoru který je umístěný dole před zadním kolem a chrání ho tak před odletujícími kameny (pro dakar verzi je nahrazen mezikusem, který lze též dokoupit, pokud se chystáte na dobrodružství do země, kde bezoolvnatý benzín není běžnou věcí).
Nechal jsem zhotovit též ochrannou mřížku pro světlomety a chladič oleje, který je umístěný hned pod nimi. To je však jediný kus který jsem musel ještě trochu předělat. Na mřížku je totiž nutno použít poměrně jemně mřížovaného materiálu, jinak vám hmyz touto mřížkou proletí až na tělo chladiče a vy se pak nedostanete pořádně k tomu, aby jste ho odstranili. Je to však poměrně důležité zvláště v horkých letních dnech, kdy je to jediné místo, kde dochází k řádnému ochlazování oleje. Sám výrobce upozorňuje, že z tohoto chladiče by měl být hmyz odstraňován pokud možno pravidelně, aby správně plnil svoji funkci. Řekl bych že je to jedno z mála "slabších" míst na konstrukci.
Chladič se nesmí čistit tlakovou vodou (WAP atp.), protože jeho mřížování je velmi jemné a pod proudem vody se snadno deformuje. O to těžší je odstraňování zmíněného hmyzu, kterého je vždy poměrně dost vzhledem k umístění chladiče v masce motocyklu.
Mřížku od GRAVE jsem tedy doplnil o jemnou „síť“. Vzhledem k tomu, že jsem nebyl dlouho schopen sehnat správný materiál v žádném železářství, nebo podobném obchodě, pomohl jsem si v obyčejném hypermarketu zakoupením takové clony proti stříkajícímu omastku z pánve, kterou jsem našel v domácích potřebách (stála pár korun). Je to vlastně jemná síť z hliníku. Vystřihl jsem tedy potřebný tvar a připevnil jej pomocí trhacích nýtů k původní mřížce od GRAVE. Od té doby mám klid a nemusím pracně vybírat hmyz z chladiče oleje.
Podobná mřížka je i v nabídce doplňků od Touratech a dalších, její cena se však pohybuje v úplně jiných relacích a nemyslím, že by plnila svoji funkci nějak výrazně lépe.
Další úprava se týkala uchycení horního kufru. Originál od BMW se mi nějak nelíbil a proto jsem se rozhodl použít stejný, jako kdysi u BIGa, jelikož ten se mi velmi osvědčil. Mám jej od fy. GIVI a je na 44L, doplněný o horní zahrádku a opěradlo spolujezdce. Když jsem jej však plotnu připevnil přímo na rám za spolujezdcem, byl kufr díky vyššímu sedlu spolujezdce poměrně nízko. Nechal jsem si proto zhotovit duralovou desku kopírující tvar plotny pro kufr abych ji ještě zpevnil (je pouze plastová). Zvýšení jsem docílil pomocí duralové trubky koupené asi za 200 Kč v Bauhausu, pozinkované závitové tyče a 8 plastových podložek.
Z tyče jsem uřízl 4 patřičně dlouhé kusy a ze závitové tyče jsem pak udělal náhradu šroubů. Tyč na jedné straně drží plotnu a prochází skrz zmíněné duralové trubky dolů pod podsedlový rám motocyklu, kde je přitažena samojistícími matičkami. Aby nedošlo k odírání materiálu, je vždy mezi trubkou a rámem nebo plotnou použito zmíněných silonových podložek. Kufr se tak dostal do správné výšky, tedy plotna je ve stejné úrovni jako sedlo spolujezdce. I přes několikeré solidní obtěžkání kufru a vesele se opírající spolujezdkyni nikdy nebyl problém s pevností tohoto řešení.
Pro delší cesty jsem potřeboval vyřešit další úložný prostor, tedy boční kufry. Nechtěl jsem plast od BMW a Touratech tehdy bylo u nás poměrně obtížné sehnat.
Chtěl jsem aby měly alespoň 40 L objem a dalo se případně něco na ně ještě přivázat. Vsadil jsme opět na GRAVE a nechal si udělat kufry u nich. Kufry slouží dodnes k mé plné spokojenosti a přežily i bouračku, aniž by došly nějaké újmy.
Kufry jsou zhotoveny z duralového plechu a jsou bezešvé, což oceníte při údržbě a hlavně za deště, kdy jsou 100% vodotěsné. Pro pohodlí je použit systém jednoho klíče, což je velmi praktické. Pomocný rám je uchycem k podsedlovému rámu motocyklu a pro zpevnění jsou vzadu ještě spojeny obě strany, takže je zamezeno „sklápění“ kufrů k sobě při větší zátěži. Jsou také užší, než kufry od Touratechu a dalších výrobců. Další výhodou je i jejich symetrické umístění od osy motocyklu. Toho bylo docíleno vybráním prostoru levého kufru tak, aby kopíroval tělo výfuku a nemusel být tak odsazen. Prostor kufru není zase o tolik menší a to, že jsou oba stejně daleko od osy a užší než jiné, oceníte při proplétání zácpami. Objem je cca 2 x 45 L.
Přídavné osvětlení – při motání se po úzkých asfaltkách a podobných cestách, zvláště v lese, jsem zjistil, že sice „bávo“ svítí dobře, ale tím, že světlomet nekopíruje natáčení řidítek a je poměrně vysoko, není zase tak moc dobře vidět těsně před motorku. Hledat srnky po lese a nevidět na cestu je celkem pruda, takže co s tím?
Nabízí se zase doplňky od renomovaných značek, ovšem ty zpravidla počítají s umístěním pomocných reflektorů někam do oblasti „zobáku“, poblíž blinkrů – a to je pořád dosti vysoko. Proto jsem se rozhodl, že si nechám na padací rám dodělat držáky a světla přidělám tam. Tím se dostanou kousek nad válce, takže budou svítit tam kam chci a nebudou přitom zbytečně oslňovat jiné řidiče (jsem toho názoru, že vypálit čočky protijedoucím dálkovýma, nebo blbě přidělanými přídavnými světly, mi na bezpečnosti vůbec nic nepřidá). U GRAVE mi rám upravili a dodali i šikovné mlhovky s čočkou. Montáž byla již poměrně snadnou záležitostí. Tím že jsem navíc touto cestou něco ušetřil oproti „značkovým řešením“, nechal jsem si je přidělat řádně u p. Žlábka v Praze, tak aby svítily jen když jsou zapnutá světla, ale nezávisle od přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly. Také jsem si nechal namontovat originál vypínač od BMW, který je podsvětlený a je umístěn ve středu řidítek. Bohužel nešel umístit na levou stranu k ostatním ovladačům. To bych musel zakoupit kompletně jiné tělo s ovládacími prvky světel a to bylo samo o sobě nekřesťansky drahé. Sice by to bylo pohodlnější, ale i mnou zvolené řešení je – alespoň pro mne - plně vyhovující.
Co dodat, ačkoliv je Gso samo o sobě stroj téměř dokonalý, vždy se dá ještě něco vylepšit ;o). Člověk buď může zvolit cestu jednodušší, ale dražší a nakoupit za desítky tisíc až statisíce u specialistů jako je Touratech, nebo si hrát a volit podobnou cestu jako já. Neříkám, že všechno je dokonalé a lepší než od „profíků“, ale se všemi doplňky které jsem si pořídil jsme spokojený a zatím slouží k mé plné spokojenosti. Doufám, že mé postřehy někomu poslouží jako inspirace, nebo třeba pomůžou rozhodnout se o co ještě svůj poklad vylepšit. Snažil jsem se, aby to, co na motorku pověsím, mělo vždy nějaký praktický účel a důvod, a ne aby to tam viselo jen proto, že se to tam pověsit dá.
Mějte se, všem hodně šťastných kilometrů a čisté hledí bez mušinců :o)
Tak nevím, ty Grave jsou sice masivní, ale padák by měl v první řadě pohltit kinetickou emergii. Zkratka aby se nestalo, že padak se neohne, ale vyrve se ze sveho uchycení. Musis to Rado nekdy poradne otestovat, at vis, co mas.
Je těžké něco na tohle téma napsat, protože cokoliv napíšu je vlastně komerce, protože nejsem nezávislý ale jen dva postřehy:
- mřížka na chladiči se od jiných výrobců liší drasticky. Zkus jet ve stopě když před tebou je zahrabaná motorka v bahně. Pak se podívej na svůj chladič resp. na tu mřížku zalepenou řídkou kaší. Začne se to přehřívat. Jak to uschne, je často jedné řešení sundat to. Je to naprosto stejný problém jako s různými mřížkami na F650. Jsou to praktický zkušenosti mnoha lidí třeba z Rumunska. V úvodu článku se píše o extrémnějším ježdění ale tohle je na ježdění po silnici... Jiné kryty chladiče jsou dělané jako voštiny, bahno na nich udělá nástřik ale mezi pořád proudí vzduch.
- ten padací rám stejného tvaru a výrobce jsem měl na motorce taky, i když to spousta lidí neví. Považoval jsem ho za lepší ale jen do první velké rány. Výsledek byl zničená nádrž (oblouk kde je zavedená horní část a navařená na hranol za nádrží nevydržela a deformace horní části padáku zničila i nádrž. Zadní úchyt kolem nohy se neuvěřitelně pletla při jízdě ve stupačkách a při zmíněné havárii se deformací posunula dopředu a utrhla trubku se vstřikováním. A třetí problém byl, že zdánlivě pevný padací rám z trubek o průměru 30mm jsme používali pro ukurtování na přívěs. Všechny motorky s BMW Adventure padáky držely jak přibitý a tenhle padací rám se plynule ohýbal jako by byl z vosku. V mém případě rozhodla o návratu k BMW padáku poslední věc - když jsem po havárii způsobené jiným řidičem chtěl objednat novou pravou polovinu padáku, byla polovina srpna, tak mi výrobce řekl že musím dovézt opět celou motorku protože co kus to originál a bude to trvat týden a už začátkem října by to bylo možné. Protože jsme v září odjížděli do Afriky, tak jsem vyhodil i tu levou polovinu a pokorně se vrátil k padáku BMW, který sice stojí hodně peněz (ne když se kupoval spolu s motorkou z výroby) ale dá se koupit na jednotlivé náhradní díly jen podle poškození a trvá to dva dny. Zadní trubka je sice nepříjemná a milionkrát jsem se praštil do nohy mezi spodek chrániče a vršek chrániče v botě ale ten padák není z bláta a opravdu motorku chrání. Navíc šířka původního řešení byla dost hrozná, byl s tím problém projet i mezi auty.
ad Tomas TT
Ahoj, diky za komentar. Po precteni sveho clanku mam tak trochu dojem, ze vyzniva jako oda na dodavatele nekterych doplnku. Co se tyce mrizky, mas zcela jiste pravdu, nicmene jsem se zatim nesetkal s tim, ze by se mi zanesla tak, ze by se stroj nechladil - coz je dano tim, ze jsme se od nikoho nenechal zacakat tebou popisovanym zpusobem.
Co se tyce padaku, zde je otazka jakou silu trubky jsi zvolil. Ja jsem ram celkem slusne otestoval pri havarii, kdy jsme i s pritelkyni a kufry pri navratu z 14ti denni dovolene neodolal tlaku pani v aute a skoncil v pangejtu. Motorka se zachytila o ochranny ram a pretocila se pres nej tak, ze udelala premet a skoncila kolama vzhuru. Ram se pritom vubec nezdeformoval a byl pouze odreny. Diky salticku to motorka odnesla na kokpitu, zobaku a podsedlovce, nadrz mela promacklinu take, ale jen diky tomu, ze jsem nemel dorazy na teleskopech a tak doslo k urazeni te zarazkyy u krku rizeni a nasledne riditka promackly nadrz.
Verim, ze to byla dostatecna testovaci zatez padaku a rekl bych, ze se osvedcily.
Nicmene souhlasim s tim, ze rozhodne nejsou zcela dokonale, ale to mam obavu nebudou zadne
Zminenou havarii prezily bez uhony i kufry (prestoze pravy dostal ranu od auta a zachranil nohu me pritelkyne) a i ramy kufru zustaly bez ujmy. A to byly diky dovolene celkem slusne nalozene.
Mnohem hure dopadl TopCase, ktery jsem byl nucen pak vymenit.
Co se tyce dodacich lhut, bohuzel musim konstatovat, ze to u Grave nebylo nejrychlejsi a i nekteri dalsi rikali, ze s terminy byl trochu problem.
Jeste jednou diky za oponenturu
Rada
Přidat komentář
Aby jste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášený.