Spousta z vás to zná. Mlhavo, sychravo, nasedáte, zmáčknete startér, motor se převalí, s dobře známým zvukem vykloktaného zetoru se uvede vchod, olej tlakuje šponováky rozvodů, rachot umlká, chcete se rozjet a ejhle - kontrolky ABS vypadají jako signalizace na železničním přejezdu.
Opakovaný start - z 90ti % řeší problém.
Důvod je jediný - pokles napětí sítě při startu pod kritickou hranici určenou okruhem ABS jako bezpečnou.
Obzvláště pokud máte nastrojenu baterku staršího data výroby a startér jste čistili naposledy za války...
Takže kdo chce klid, může využít přepojení podle dodaného schématu.
Stačí jedno relé navíc, které při správném zapojení odsouvá kontrolu okruhu ABS do doby, kdy alternátor začne živit palubní síť a tím je zaručeno napětí okolo 14ti V, což je víc než postačující.
Navíc- po vložení spínače do kterékoli nově nainstalované větve vedoucí do relátka je možno kdykoli za jízdy okruh ABS vyřadit z provozu (cestovní modely mají ABS stále zapnuté) a není potřeba pro jistotu stavět před každým vjezdem do lesa.
Pro jeho opětovné nahození není nutno vypínat motor a znovu startovat, jen sepnout spínač a zpomalit pod 5 km/h, ABS zahučí jako normálně a je to...
Navíc oproti standardnímu zapojení se při vypnutí okruhu trvale rozsvítí jedna kontrolka ABS a není potřeba její blikání umlčovat každou chvíli tlačítkem.
Relátko jsem schoval pod nádrž, za zapalovací cívku, vypínač na držák plexi.
Osobně jsem nestřihal původní vodič přímo v konektoru na řídící jednotce, ale našel jsem si jeho druhý konec v nulovém bodě vlevo vedle alternátoru (asi jako palec tlustý zaizolovaný svazek kabelů trčící do prostoru pod nádrž).
Celková doba nutná na modifikaci je (u GS) asi 60-90 minut.
U cesťáků je třeba připočíst něco na sundávání kapot apod...
Relátko tuším asi 80 Kč, pár metrů kabelu, vypínač, pájka, cín, 4 konektory na relátko.
Vyzkoušeno na vlastním miláčkovi, otestováno diagnostikou, se zapojením naježděno asi 20 000 km...
Jak uvedeno v názvu- není ověřeno na systému ABS III- nejspíš proto, že k těmhle novým věcem plným zbytečně komplikovaným elektrickým zapojením nemám ani trochu vztahu.
Navíc jsem zatím neslyšel o tomto druhu problému na 1200kách (a poslední verzi adventure 1150 s integrálem)
no a klasická věta na závěr- moje maličkost nenese odpovědnost za případné škody které si sami případným špatným zapojením napácháte na svém stroji, případně na svém zdraví...
Počas uprav moto som spravil aj túto modifikáciu a nemôžem si to vynachváliť!!! Vedel som o tom od kedy GS mám takže dobrých 5 rokov ale stále nebol čas...
Awia