Zima je už za dveřmi, a tak pro většinu motorkářů sezóna nenávratně skončila. Teď je tedy ten správný čas uložit svůj stroj k zimnímu spánku. Ptáte se, jak na to? Tady je několik rad.
Rada 1
V první řadě dotankujte nádrž do plna. Zamezíte tak nežádoucímu srážení vlhkosti na stěnách nádrže.
Rada 2
Zkontrolujte a případně dofoukněte pneumatiky na předepsaný tlak.
Rada 3
Motorku důkladně umyjte a následně dokonale osušte. Nejlépe krátkou několikakilometrovou jízdou, kdy proudící vzduch vše dokonale vysuší. Pak vymontujeme baterii, o jejímž zazimování si řekneme později.
Rada 4
Nastává fáze konzervace. Postřik neuškodí pryžovým součástkám – gumičkám, prachovkám a různým těsněním. Na tyto materiály použijte vhodné přípravky pro ošetření gumy, to znamená s přídavkem silikonového oleje.
Rada 5
Konzervační olej naneste i na kola. Pozor, abyste však neumastili pneumatiky, brzdové kotouče a hlavně destičky, které byste pak museli vyměnit za nové.
Rada 6
Vzhledem k tomu, že v každém prostředí se práší, není úplně od věci zakrýt hadrem vstupy do airboxu. Zejména, pokud se na jaře nechystáte na výměnu vzduchového filtru. Naopak výfuk nechte volný, aby se zkondenzovaná vlhkost, vyvolaná změnami teploty, mohla samovolně odpařit.
Rada 7
Čističem na řetězy se zbavte zbytků maziva a prachu. Přesněji řečeno šmíru na sekundárním řetězu a namažte jej novým důkladným nástřikem, který jej bude několik měsíců konzervovat. Pokud máte motorku s kardanem, máte o starost méně. Ten je bezúdržbový.
Rada 8
Teď je vhodný okamžik zmínit se o vymontované baterii. Uskladníme ji v chladném dobře větraném prostoru, avšak nevystavujeme ji mrazu. Standardní dolijeme destilovanou vodou, bezúdržbovou jen očistíme, ale neotvíráme. Každá baterie podléhá samovybíjení, a to značí, že po čase bude nutné nabití. Pozor však na gelové baterie, které vyžadují speciální nabíječku.
Rada 9
Máte vše hotovo, teď už jen zaparkovat. Výhodou je centrální stojan. Postavte na něj motorku a vhodným špalíkem dřeva podepřete stroj tak, aby byla obě kola ve vzduchu. Při odstavení na boční stojánek budete muset občas s koly zatočit, protože i guma podléhá nevratným deformacím. Pochopitelně stačí tak dvakrát či třikrát za zimu. Nakonec motorku přikryjte prodyšnou látkou proti prachu, nikoliv cestovní motopláštěnkou – kondenzovala by pod ní vlhkost.
Motocykl je uložen k zimnímu spánku a nám nezbývá nic jiného, než se těšit na jaro. A nebojte se, včas vám prozradíme, jak motorku připravit na sezónu.