Motorky BMW GS - vše o motocyklech BMW řady GS a o cestování na nich
Motorky BMW GS - vše o motocyklech BMW řady GS a o cestování
  • · BMW GS
  • · Fórum
  • · Články
  • · Zprávy
  • · Galerie
  • · Naše fotografie
  • · Odkazy
  • · Ke stažení
  • · Inzerce
  • · Hledat
Reklama
Kalendář akcí
<< Květen 2025 >>
Po Út St Čt Pá So Ne
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
Vše, co jste chtěli vědět o textilních materiálech, membránách, laminátech atd...
Cílem tohoto článku je seznámit vás s moderními textilními materiály, které se používají na výrobu motocyklového oblečení určeného především pro dálkové a případně i adventure (dobrodružné) cestování. Nebudete se tedy zabývat koženým oblečením ale textilem.
Kůže je asi nenahraditelná v oblasti silničního sportu ale pro účely cestování moc vhodná není a to ani v případě, kdy jde o úpravu s membránou a perforací pro zvýšení prodyšnosti. Nicméně v určitých konkrétních aplikacích se také používá i na adventure a offroad aplikace - ale většinou jen jako materiál na zesílení konkrétní části oděvu. O tom si řekneme něco dále.

Zpátky k textilu. V principu jsou textilní oděvy vyrobené z textilních vláken.
Vlákno je ohebné, pevné a především se spřádá na rozdíl od střiží, ze kterých se vyrábí například netkané textilie a různé kompozity. Vlákna pro motocyklové použití bývají vyrobena z polyamidů, polyethylenu, polyesteru nebo polypropylenu.
I když existuje řada dalších - například strečové materiály z elastických vláken. Nebudeme zabíhat do zbytečných podrobností - stačí vědět, že jednotlivé materiály resp. vlákna ze kterých jsou vyrobené, se dost zásadně liší funkčními vlastnostmi, odolností..
... a také cenou. Je celkem jasné, že látka s vetkanými kevlarovými vlákny bude dražší než bavlna napuštěná voskem. Způsob tkaní spřádaných svazků vláken (typ útku) může zásadně ovlivnit funkční vlastnosti celého oblečení - např. mnohonásobě zvýšit prodyšnost. Úpravou materiálu se dá dosáhnout radikálního zvýšení odolnosti proti vodě ale naopak snížit prodyšnost třeba až na nulu.

Materiály zásadním způsobem ovlivňují funkčnost, komfort a do značné míry i střih a použitelnost konkrétního oblečení. Z prodyšného síťovaného materiálu vyrobeného z aramidových vláken se dost dobře nedají udělat kapsy a pokud ano, tak jsou velmi nepohodlné. Super odolné látky se neohýbají volně ve všech směrech a jejich použití např. na vnitřní straně rukávů snižuje pohyblivost a komfort. Nejprodyšnější látky mají nulovou odolnost proti větru a dešti atd.
Zkrátka oblečení je plné kompromisů a protichůdných vlastností, které se musí nějak vyrovnat aby se dosáhlo optimálního stavu. A člověk musí vědět, na co, na jaký typ cestování a v jakých podmínkách bude oblečení nejčastěji potřebovat. Jistě jde jezdit po městě v textilním kompletu určeném do pouště ale asi to nebude nejpohodlnější řešení pokud člověk jede něco vyřídit na poštu, do banky a na úřady. Džíny s kevlarem a vyndavacími protektory doplněné kratší bundou se zcela prodyšnými panely bude asi v rozpáleném městě lepší volba než chráničová košile a enduro bunda. A naopak oblečení určené na ježdění "kolem komína" a na kávičku ve městě nebude asi ideální na dvouměsíční cestu na Pamír.

Více na www.touratech.cz/obleceni-materialy
· TomasTT dne 09. August 2016 · 0 Komentářů · · Tisk
Komentáře
Zatím nikdo nekomentoval. Buďte proto první a vložte svůj komentář.
Přidat komentář
Aby jste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášený.
Hodnocení
Musíte být registrovaný, aby jste mohli hodnotit.

Prosím přihlašte se, a nebo se zaregistrujte.

Zatím nikdo nehodnotil.
Přihlášení
Jméno

Heslo



Zaregistrovat se
Zaslat zapomenuté heslo
Kdo je on-line
Hosté on-line: 78
Členové on-line: 0

Registrováno: 8,683
Nejnovější člen: plukovnikdoktor

Poslední návštěvy
Reklama
Vygenerované za: 0.05 sekund
Copyright © 2006 BAWORAK.CZ | Kontakt | Časté dotazy | Pravidla portálu | Hosting poskytuje CGI